Seoløsninger (Danish)

Seoløsninger (Search Engine Optimization eller søgemaskine optimering) –hvad, hvorfor, hvordan og teorien bag?

Hvad er seo (search engine optimization)?


Seo er i bund og grund hvor højt oppe ens hjemmeside lander udfra vise søge ord man ønsker at blive fundet frem på. Det vil sige at hvis man for eksempel sælger huse, vil man nok gerne blive fundet på ord som: ejendomsmægler, huse til salg, ejendomssælger eller andre lignende ord. Det skal lige tilføjes at om du vil findes på et eller flere ord, der danner en mindre sætning er lige meget (f eks: huse til salg) - pointen er at blive fundet via søge maskine såsom Google, Yahoo og hvad folk ellers anvender. Hvis dit firma først lægger på side 10 af søge resultaterne på f eks Google, er der ikke meget chance for at folk de finder firmaet ved at søge på Google, og ville hurtigere finde frem til firmaets konkurrence. Det siges at folk generelt ikke kigger forbi side et når de søger efter noget på søgemaskiner. Det vil sige at de kigger hurtigt på overskrifterne der er på side et, og hvis det de søgte ikke kunne findes - søger de forfra med andre ord.

Hvorfor seo (search engine optimization)?


Seo er primært vigtigt hvis man gerne vil findes på søgemaskiner, og hvem vil ikke det? Det er ekstremt vigtigt for firmaer idag, at de kan findes via søgemaskiner, da de ellers ikke står en chance med at få virtualle kunder, eller kunder der shopper på nettet. Hvem idag har ikke ordret noget på nettet? Private hjemmesider, vil også gerne findes i blandt højderne der kan blive fundet på søgemaskine resultater. Man kan sagtens skabe reklame for sin hjemmeside uden SEO i den virkelige verden, men hvorfor ikke bruge internettet som basis for markedsføring af din hjemmeside?

Hvordan seo (search engine optimization)?


Der findes mange metoder for seo, og hvordan man gør kan være ret forskelligt. Men det aller vigtigste jeg har set og været ude for er indhold, indhold og indhold. Og med indhold, mener jeg tekst som omhandler emnets title. For at gøre det nemmere at læse og forstå denne artikel, vil jeg smide denne del ud i små underkategorier. Som lyder sig:

  1. Page ranking

  2. H1 eller h2 tags?

  3. Title og alt tags

  4. Metatags

  5. Design og opstilling af tekst

  6. White vs Grey SEO (seach engine optimization)

  7. Længden på indhold

  8. Backlinking


Hvert punkt har sin egne fordele, f eks så er det smart at nærmest kategorisere dine overskrifter med h tags (h1 eller h2 tags), at navngi alt med title og alt tags. Jeg vil gå i dypden med disse en for en.

Page ranking


Page ranking er i princippet hvor højt en side er vurderet fra 1 til 10, 10 værende højest, på nettet. Googles egen beskrevelse af det, går ud på at forklare at for hvert link du har, der linker til din side henter den informationer ind om, om linkets relevance. Er linket fra side A til side B en god reference og har side B noget med indholdet på side A at gøre, så ryger page ranking op. Omvendt er der en masse links på side C, D, E og F som ingen relevance eller intet med side As indhold at gøre, så går ens page ranking ned.

H1 eller h2 tags


Der er noget diskusion på nettet om hvilke tag man bør anvende til sine overskrifter på en hjemmeside. Mange mener man bør anvende h2 istedet for h1, da det er for 'misbrugt' netop for at give en selv en bedre page ranking. Dette har nok intet med sagen at gøre, vil jeg i hvert fald mene.
Men, udfra min egen konklusion, er det ikke sådan overhovedet. H1 tags er bør anvendes til de store overskrifter - måske kapitel skift, hvor i h2 bør anvendes i de andre opdelinger. Godt eksempel er nok denne liste her - hvor jeg har anvendt h3 omkring "H1 eller h2 tags" og "title og alt tags" men h2 tags rundt om de overordnet punkter som "Hvad er seo (search engine optimization)?" og "Hvorfor seo (search engine optimization)?" Dette ville klart være min fremgangsmetode, da det klart opdeler dokumentet i kategorier og giver et godt indtryk af hvad siden indeholder i h1 tags, og levere nogen mindre referencer til de mindre kategorier med h2 tags. Har man endnu flere opdelingere, kan man selvfølgelig bruge h3, h4, h5 osv.

Title og alt tags




To be continued...

Facebook comments

Close